• asiathemes[at]gmail[dot]com
  • (2)245 23 68

Jak napisać email do nauczyciela

Jak napisać email do nauczyciela

Jak pisać maile do nauczycieli? Komunikacja w czasie zdalnego nauczania

W czasie nauki zdalnej podstawowym środkiem komunikacji stał się e-mail. Używają go zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Dla drugiej z tych grup może to jednak być duży problem nie tylko ze względu na ortografię i interpunkcję, ale także przez samą relację z pedagogiem. Jak zatem napisać mail do nauczyciela, by nie narazić się na nieprzyjemne konsekwencje?

Maile do nauczycieli – zacznij od własnej skrzynki mailowej!

Podstawowym błędem, jaki popełniają uczniowie piszący maile do nauczycieli, jest nieodpowiednia konfiguracja swojego własnego konta mailowego. Wiele z nich pozwala bowiem na swobodny wybór nazwy użytkownika czy jego zdjęcia. W przypadku, gdy nie korzystamy z poczty zawartej w szkolnych platformach, przed wysyłką wiadomości należy upewnić się, czy nasz adres e-mail nie zawiera obraźliwych lub dwuznacznych fraz, które mogłyby prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji.

Gdy do wiadomości dołączone jest zdjęcie jej nadawcy, należy wybrać możliwie neutralną fotografię. Podczas pisania maili do nauczycieli dyskwalifikującym czynnikiem mogą okazać się zdjęcia w skąpym stroju (np. z wakacji czy basenu), a także obraźliwe gesty widoczne na „profilowym”. Jeśli to możliwe, należy wybrać poważne ujęcie, np. z legitymacji lub paszportu, lub zapozować do odpowiedniego kadru w neutralnym stroju na tle białej ściany.

E-mail do nauczyciela – co zawrzeć w treści, czego unikać?

Podstawą każdego e-maila do nauczyciela jest przede wszystkim temat. W tym polu powinna się znaleźć nazwa zadania, zagadnienia, prezentacji czy problemu, z którym kierujemy się do pedagoga. Pusty lub niezwiązany z zawartością wiadomości tytuł utrudni dydaktykowi znalezienie odpowiedniego pliku w czasie jego oceniania.

W oficjalnym e-mailu ogromne znaczenie mają także zwroty grzecznościowe. Są one istotne szczególnie w przypadku bardziej wymagających nauczycieli, którzy ich wykorzystanie mogą traktować jak sprawę życia i śmierci. Na początku wiadomości należy się przywitać zwrotem grzecznościowym takim jak  „Szanowny Panie/Pani” lub „Dzień dobry”. W treści maila należy wielką literą zapisywać słowa Pani/Pan i im podobne, konsekwentnie stosując jedną formułę. Na końcu wiadomości warto załączyć zwrot grzecznościowy, taki jak „Z poważaniem”, „Łączę pozdrowienia” czy „Z góry dziękuję za Pani/Pana pomoc”.

Dużą uwagę warto przywiązywać do interpunkcji i ortografii. Błędy tego typu z pewnością nie umkną uwadze pedagogów, szczególnie tych uczących humanistycznych przedmiotów. Używanie emotikon czy potocznych słów również może zostać negatywnie odebrane. Jeśli nie jest to absolutnie konieczne, w mailu do nauczyciela nie należy używać całych zdań zapisanymi dużymi literami.

Na końcu e-maila do nauczyciela powinny znaleźć się dokładne dane ucznia – imię, nazwisko, klasa i nazwa przedmiotu, do którego odnosi się korespondencja. W przypadku, gdy do wiadomości dołączamy plik, na końcu tekstu można również poprosić o potwierdzenie jego otrzymania i możliwości jego otworzenia. To szczególnie ważne podczas oddawania istotnych dla końcowej oceny projektów.

Skip to content